Kedvelj és ajánlj minket a facebookon is

Breaking News

Azt tudtad, hogyha nem mozogsz eleget hamarabb fogsz meghalni az átlagnál?

Ha valaki ülő életmódot folytat és mellette mellőz minden fizikai aktivitást, az nagyon negatívan hat az egészségi állapotára. A korai halálozás negyedik okaként a mozgáshiányt jelölte meg az Egészségügyi Világszervezet. Az első helyen a magas vérnyomás, a második helyen a dohányzás, a harmadik helyen az emelkedett vércukorszint áll.
A rendszeres testmozgás segít megelőzni a szív- és érrendszeri megbetegedéseket, illetve a cukorbetegséget. A kardiológusok szerint a mozgás elősegíti a szív és a tüdő hatékony működését, ami hosszabb élettartamhoz vezethet. A rendszeres testmozgás javítja a szívet és a tüdőt érő kockázati tényezőket, mint például a vérnyomást, a gyulladást, a glükóz- és inzulinanyagcserét, az endothel funkciót, az agyi véráramlást és lipideket a vérben.

A rendszeres testmozgás akár harminc százalékkal csökkentheti a szívroham kockázatát. Tanulmányok igazolják, hogy a mindennapos mozgás előnyös lehet a már meglevő szív- és érrendszeri megbetegedések esetén is. Amennyiben valakinek egészségügyi problémái vannak, úgy érdemes bármilyen testedzés előtt szakorvossal konzultálni.

A rendszeres testmozgás a diabétesz elleni védelmet is biztosítja az inzulinérzékenység növelésével, a vércukorszint, a vérnyomás és a vérzsírszint szabályozásával. A testmozgás és ezzel együtt a testsúlycsökkenés a magasabb kockázati csoportba tartozó egyéneknél akár 58 százalékkal csökkentheti a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát.

A rendszeres testmozgás az olyan neurodegeneratív betegségek kialakulásának megelőzésében is a segítségünkre lehet, mint a demencia, a Parkinson-kór vagy éppen az Alzheimer-kór. A testmozgás megakadályozza a kognitív hanyatlást, segít fenntartani az agyi erőt és a memóriát.

A fizikai aktivitás javítja az információ átadását az idegsejtek között és növeli az agyi eredetű neutróf faktorok szintjét, amely segít az agyi plaszticitás szabályozásában. Egy tanulmány szerint az aerob testmozgás – futás, úszás, séta, tánc – növeli a BDNF-termelést a hippokampuszban, vagyis az agynak a tanuláshoz és az epizodikus memóriához kapcsolódó részében. Az aerob testmozgás enyhíti az agy zsugorodását, amely az időskorral jár együtt.

A fizikai aktivitás védi a sejt DNS-ét az oxidatív károsodások ellen. Az edzettség fokozza az új mitokondriumok termelését az izom- és az agyszövetben. A fizikai aktivitás az emésztőrendszerben lévő mikrobák sokféleségét és egyensúlyát is javítja. Az egészséges bélflóra segíthet az elhízás, az anyagcsere-szindróma, a cukorbetegség és más rendellenesség elleni védelemben.

Nincsenek megjegyzések