Jelentkezz az ingyenes Aerobix oktatóképzésünkre. A részletekért vedd fel velünk a kapcsolatot az ITT található jelentkezési lap kitöltésével.

Breaking News

Most akkor a zsír vagy a szénhidrát hizlal? Ezt mondják magyar szakemberek a legfrissebb eredményekről

Skót és kínai kutatók egérkísérletekből állapították meg, hogy a zsír hizlal.
A zsír a korábban gondoltnál nagyobb mértékben járulhat hozzá a túlsúly kialakulásához, állítják kutatók egy friss közleményben. Vajon ez megváltoztat mindent, amit az utóbbi években az elhízásról és a fogyókúráról gondoltunk?

Érdekes tanulmány látott napvilágot pár nappal ezelőtt a Cell Metabolism című szaklapban: a skóciai Aberdeeni Egyetem és a Pekingben működő Kínai Tudományegyetem Genetikai és Fejlődésbiológiai Intézetének kutatói állatkísérletek alapján is úgy találták, hogy a zsírban dús étrend magasabb energiafelvételhez, valamint elhízáshoz vezet. Bár a táplálkozással foglalkozó szakemberek korábban is felhívták a figyelmet a túlzott zsírfogyasztás veszélyeire, az utóbbi években több vizsgálat fókuszába a szénhidrátok kerültek, mint a túlsúly kialakulásáért felelős tápanyagok. Ezek hatására is terjedt el széles körben az a nézet, hogy a zsírok fogyasztása nem vezet elhízáshoz, ellentétben a szénhidrátokkal, különösen a cukorral.

A zsír a felelős?

Bár azt maguk a kutatók sem állítják, hogy vizsgálatuk egyértelmű bizonyítékot szolgáltatna ennek ellenkezőjére, több cikk és híradás máris ezt állítja. A TÉT Platform és a Magyar Táplálkozástudományi Társaság szakemberei segítenek az eredmények értelmezésében.

A skót és kínai kutatók öt csoportban több mint ezer egeret vizsgáltak három hónapon keresztül, ami emberi élettartamban mintegy kilenc évnek felelhet meg. Az egereket 29 különböző étrenden tartották, melyek tápanyag-összetétele jelentősen eltért: a fehérjetartalom 5-30, a zsírtartalom 8,3-80, míg a szénhidrátok aránya 10-80% között mozgott, ez utóbbin belül a cukor pedig 5-30%-ot tett ki.

Az elvégzett mintegy százezer mérés és MRI-vizsgálat alapján úgy találták, hogy sem a sok szénhidrátot tartalmazó, sem a magas fehérjetartalmú étrend nem vezetett elhízáshoz, de a nagy zsírtartalmú étrenden lévő egerek több energiát fogyasztottak, és súlyuk jóval magasabb lett a többi csoport átlagánál.
Prof. dr. Rurik Imre, a Magyar Táplálkozástudományi Társaság elnöke szerint a kutatás fontos részletekre mutathat rá, de van néhány hiányossága, melyekre maguk a szerzők is felhívják a figyelmet.

- A vizsgálatot csak egyféle nemű és azonos korú, a fiatal felnőttkorban lévő egereken végezték, és az étrendjükben lévő tápanyagok is egyformák voltak. Az emberi táplálkozás azonban ennél sokkal összetettebb, számolnunk kell genetikai és epigenetikai tényezőkkel éppúgy, mint a tápanyagok egymásra gyakorolt hatásával - fogalmaz a professzor. 

- Az ember tudatosan táplálkozik, sokkal szélesebb étel- és tápanyagválasztékból, mint a laboratóriumi egér, aminek azt kellett ennie, amit elé tettek. Figyelemreméltó azonban, hogy ennek a vizsgálatnak az adatai nem támasztják alá a szénhidrátban gazdag, magasabb cukortartalmú étrend elhízást okozó hatását, amit eddig sokan bizonyítottnak véltek.

- A kutatók szerint a zsírban dús ételek aktiválják az agy jutalomközpontjait, ami további fogyasztásra ösztönöz - folytatja prof. dr. Rurik Imre.

- És, hogy mit jelent mindez nekünk? Ha meg szeretnénk őrizni testsúlyunkat, vagy fogyni szeretnénk, akkor nem egyes tápanyagokat vagy élelmiszereket kell kizárnunk az étrendünkből, hanem ezek arányára, valamint az energia-egyensúlyra kell figyelnünk. Egyébként is óvatosan kell bánni az állatkísérletek eredményeinek emberre vonatkozó interpretációjával.
Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője hazai adatokat említ:
- A magyar lakosság táplálkozásában a javasoltnál nagyobb arányt képviselnek a zsírok. Egy 2014-es kutatás adatai szerint a felnőtt férfiak napi energiabevitelének több mint 38, a nők esetén pedig 37%-a származik a zsírokból, miközben az ajánlott érték maximum 30% lenne. Ennek fényében sem meglepő, hogy a túlsúly és az elhízás előfordulása hazánkban igen magas - mondja.
A most publikált tanulmánnyal kapcsolatban ő is óvatosságra int:
- Az eredmények érdekes kérdéseket vetnek fel, de, amíg humán kutatásokban nem állnak rendelkezésünkre megbízható eredmények, azt tanácsolhatjuk, hogy a sikeres fogyókúra érdekében a zsírbevitel mellett érdemes a szénhidrátok fogyasztását is mérsékelni, illetve fokozni a fizikai aktivitást, azaz a mozgást – tanácsolja a dietetikus.
- A siker kulcsa az energia-egyensúly: nincsenek tiltott élelmiszerek vagy alapanyagok, ha kevesebb kalóriát viszünk be a szervezetünkbe, mint amennyit felhasználunk, biztosan fogyni fogunk. Ezt kutatások is megerősítik, melyek szerint az eredményesség szinte független a diéta tápanyag-összetételétől, sokkal inkább a kitartáson, a szakember által javasolt tanácsok betartásán múlik.

Tíz diétás pizza

Ezek a diétás pizzák szinte bármelyik fogyókúrába beilleszthetők, így akár a szénhidrátszegény étrendre esküszöl, akár nem, fogsz találni olyan tippet, ami segít, hogy ne kelljen lemondanod erről a finomságról.

Isteni diétás pizzák, amiktől biztosan fogyni fogsz: laktatnak és egészségesek

Így készíts diétás pizzákat, hogy búcsút mondhass a bűntudatnak. A pizza az egyik legaddiktívabb és legnépszerűbb étel. Az emberek viszont a legritkább esetben készítik el a saját pizzájukat otthon. Ennek vagy az az oka, hogy bonyolultnak gondolják, vagy az, hogy a futár gyorsabban megérkezik vele.

Nincsenek megjegyzések