Kedvelj és ajánlj minket a facebookon is

Breaking News

Felejtse el a szénhidrátmentes diétát

Sokan minimálisra csökkentik a szénhidrátfogyasztást a fogyás, valamint az egészséges életmód jegyében. Vannak, akik teljesen ki is iktatják a szénhidrátot az étrendjükből. Vajon a szénhidrátmegvonás tényleg az egészségünket szolgálja?

Kell szénhidrát, vagy sem?

Bár az inzulinrezisztencia valóban speciális étrendet kíván, ám a szakemberek szerint a túl kevés szénhidrát fogyasztása, illetve a szénhidrátmentes táplálkozás nemhogy javítana, de még ronthat is az állapoton. Ezért fontos, hogy szakember állítsa össze és felügyelje a diétát, így kiegyensúlyozott és egészséges étrendet követhet a beteg.

Hármas kezelés a gyógyulás kulcsa

Azinzulinrezisztenciaegy szorosan az életmóddal összefüggő állapot, ezért a terápiájában nagy szerepe van a megfelelő táplálkozásnak.

Az inzulinrezisztenciára leggyakrabban meddőségi kivizsgálás alkalmával és fogyásra való képtelenség esetén szokott fény derülni. A betegség lényege, hogy a sejtek rezisztenssé válnak az inzulinnal szemben. Emiatt kompenzálásként a hasnyálmirigynek a kelleténél több inzulint kell termelnie, hogy a cukor a sejtekbe kerülhessen. Az állapot legnagyobb veszélye, hogy ez hosszú távon túl nagy terhet ró a hasnyálmirigyre, amely egy idő után kifárad, ez pedig könnyen 2-es típusú cukorbetegséghez vezethet.

Az IR kezelése 3 síkon mozog, és mindhárom nagy jelentőséggel bír

Az inzulinszint normalizálásában nagy szerepe van a személyre szabott diétának, a rendszeres testmozgásnak és szükség esetén a gyógyszeres kezelésnek - mondja dr. Koppány Viktória, a Budai Endokrinközpont PCOS és inzulinrezisztencia specialistája, hozzátéve, hogy a maximális eredmény érdekében fontos, hogy az orvos, a dietetikus és a mozgásterapeuta együttesen, egymással egyeztetve kezelje a beteget.

Miért jött divatba a szénhidrátmentes diéta?

Akárcsak az élet sok más területén, úgy a diéták esetében is beszélhetünk olykor aktuális divatirányzatokról, amik általában az egészséges, kiegyensúlyozott, könnyebben betartható étrend helyett a szigorú, tilalmakkal teli táplálkozást hirdetik. Ilyen a még mindig nagy népszerűségnek örvendő szénhidrátmentes, illetve a szélsőségesen szénhidrátszegény diéta.

Hogy mégis mit ígérnek? Gyors fogyást, ráadásul úgy, hogy nem szükséges éhezni, csupán a szénhidrátokat kell kiiktatni az étrendből. Az elmélet szerint a szénhidrátfogyasztás jelentős mérséklésével a szervezet az energiát zsírégetésből nyeri, így rövid idő alatt a felesleges zsírpárnák eltűnnek. Mivel IR esetén fontos a túlsúly leadása, valamint a kevesebb (előre meghatározott) szénhidrátbevitel, sokan követik a szóban forgó étrendet. Mindez persze elsőre igen jól hangzik, ugyanakkor számos hátránnyal kell számolni a diéta követése során.
Fehérjék, zsírok, szénhidrátok

Az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás alapját a fehérjék, zsírok, szénhidrátok megfelelő arányú és mennyiségű fogyasztása adja. Mindhárom óriási jelentőséggel bír a szervezet működésére nézve, hiszen mindegyiknek megvan a maga feladata. A szénhidrátok a legfontosabb energiát adó tápanyagaink, melyek bár nem esszenciális tápanyagok, mégis elsődleges energiaforrások a vázizmok és az agy számára. Természetesen minden esetben egyénre szabottan kell meghatározni a javasolt szénhidrátbevitelt, de megközelítőleg 100 és 250 gramm között javasolt napi szinten.

Sokszor előfordul, hogy az extrém alacsony szénhidrátbevitel gyengeséget, fáradékonyságot, ingerlékenységet okoz, különösen az inzulinrezisztenciával, prediabétesszel élők esetében. Esetükben érdemes csak kis mértékben csökkenteni a bevitelt, elosztani fogyasztásukat egyenletesen a nap során, és a gyorsan felszívódó szénhidrátok fogyasztását minimalizálni. Így tartós fogyás érhető el rosszullétek nélkül.

Való igaz, hogy kezdeti gyors fogyást okozhat a szénhidrátbevitel jelentős csökkentése, de ez elsősorban a vízvesztésnek köszönhető, és a hosszú távú vizsgálatok azt mutatják, hogy nincs jelentős különbség a szénhidrát és zsiradék megszorításon alapuló diéták között. Ráadásul gyakori hiba az alacsony szénhidráttartalmú étrendet követők között, hogy a szénhidrátok csökkentésével arányosan növelik a zsiradékbevitelt. Ez nem mindig jó megoldás, tekintve, hogy 1 gramm zsír elfogyasztás 9 kcal-t jelent a szervezet számára, míg 1 gramm szénhidrát csupán 4 kcal-t, így gyakran hízás lehet a szénhidrátcsökkentett étrend vége - hangsúlyozza Varga Dóra, a Budai Endokrinközpont dietetikusa.

Személyre szabott diéta

Hogy egészséges, könnyen betartható diétát lehessen tartani, fontos, hogy az étrend személyre szabott legyen, melyet egy előzetes állapotfelmérés útján lehet meghatározni. Ebben nagy szerepe van egy szakképzett, tapasztalt dietetikusnak, aki figyelembe véve az illető adottságait, betegségeit, céljait, korábbi táplálkozási szokásait és testösszetételét, megfelelő étkezési tervet tud ajánlani. Ezáltal nem csak gyors javulás érhető el az illető állapotában, de megszabadul a súlyfeleslegtől is, ráadásul jobb közérzetet is eredményez  - írja a Házipatika.com.

Nincsenek megjegyzések